• EHBO aan kinderen herhalingsles

  • EHBO bij evenementen

  • Eerste Hulp Bij Ongelukken

  • EHBO bij evenementen

  • Geslaagden jeugd EHBO-B 2017

  • EHBO cursus

  • Jozefrun 2017

  • Schuttersfeest Thorn 2016

Copyright 2017 - EHBO Heel

EHBO bij evenementen

U als vereniging / organisatie / bedrijf gaat een evenement organiseren. Een toernooi, een feestavond, markt, zeskamp etc. Het bestuur is dan al in een heel vroeg stadium bezig om alles goed op de rit te krijgen. Is het een terugkerend evenement dan zullen er vast draaiboeken zijn hoe e.a. te organiseren.

Maar al te vaak wordt er op het allerlaatste moment pas aan de veiligheid en daarmee het invullen van de EHBO posten gedacht. In een vergunning aanvraag bij de gemeente kan dit afgedwongen worden en krijgen wij enkele dagen voor het evenement het verzoek om een EHBO post op te zetten.

Iedereen heeft tegenwoordig een druk bezette agenda en het zal duidelijk zijn dat bij een verzoek in een laat stadium het bijna onmogelijk is om nog vrijwilligers te vinden die de posten kunnen bemannen.EHBO post bij optocht schuttersfeest

Vaak horen wij ook dat er binnen de vereniging EHBO’ers en of BHV'ers aanwezig zijn die eventuele ongevallen en letsels wel kunnen oppakken. Als deze personen alleen als taak hebben om een EHBO post te bemannen is dat verder ook geen probleem. Maar vaak is het Pietje die achter de bar staat heeft via zijn werk een EHBO opleiding gedaan en doet de EHBO taken tijdens de barwerkzaamheden er wel bij. Doet zich een ongeval voor dan moet Pietje gaan kiezen. Gaat hij het slachtoffer helpen en laat hij de bar in de steek? Of kijkt hij even naar het slachtoffer en gaat snel weer terug naar zijn verplichtingen achter de bar en krijgt het slachtoffer te weinig aandacht met mogelijk alle gevolgen van dien.? Wij denken dat beide situaties niet goed zijn en dat er mensen klaar moeten staan die alleen als taak hebben het verlenen van Eerste Hulp op een zo professioneel mogelijk manier en die voorzien zijn van goede Eerste Hulp koffers en AED (Automatische Externe Defibrilator) apparatuur. Uiteindelijk hebt U, als bestuur, de eindverantwoording over het gehele evenement.

Hoe kunnen we jullie helpen om een scenario zoals hierboven te voorkomen.

Hebt u een draaiboek van het te organiseren evenement? Kijk dit eens door en kijk of er in beschreven staat dat er EHBO posten ingericht moeten worden. Staat dit er in, kijk dan waar dit staat. Zodra de datum van het evenement bekend is kan EHBO assistentie bij EHBO Heel aangevraagd worden. Dit kan dus vrij vooraan in het draaiboek komen te staan.

Het aantal EHBO posten gaat altijd in overleg met de organisatie van het evenement. Bij grote evenementen is het van belang dat de EHBO de beschikking krijgt over een draaiboek om de situatie goed te kunnen inschatten en daarmee het aantal EHBO posten kan bepalen.

Met in achtneming van bovenstaande tips zal EHBO vereniging Heel er alles aan doen om voor jullie evenement EHBO posten op te zetten voorzien van alle noodzakelijke medische spullen zoals verbandtassen, brancard, AED etc.

Met andere woorden “valt er iets te organiseren laat het de EHBO weten”.

Download hier het aanvraagformulier in PDF formaat.

Download hier het aanvraagformulier in MS Word formaat.

 

 

EHBO post schuttersfeest

f t g m