U organiseert als vereniging, organisatie of bedrijf een evenement, bijvoorbeeld een toernooi, een feestavond, markt, zeskamp etc. U bent dan al in een vroeg stadium bezig om alles goed geregeld te krijgen. Het is echter belangrijk dat u op tijd EHBO ondersteuning aanvraagt. Gemeentes zien dit vaak als voorwaarde voor het afgeven van een vergunning. Hoe eerder wij als EHBOvereniging uw aanvraag ontvangen, hoe groter de kans dat we de benodigde EHBOers vinden ter ondersteuning van uw evenement. Wij zijn hierin echter afhankelijk van vrijwilligers.
Het is niet voldoende om betrokken vrijwilligers uit de eigen vereniging of het bedrijf de EHBO taken als neventaak te laten oppakken. De verantwoordelijkheid als EHBO-er vraagt onverdeelde aandacht. Bovendien is het van belang dat alle benodigde materialen direct beschikbaar zijn, denk hierbij aan verbandtassen, een AED ed. Wanneer wij uw evenement ondersteunen, nemen we al deze materialen mee.
U heeft als organisator van het evenement altijd de eindverantwoordelijkheid over het gehele evenement.
Wanneer u werkt met een draaiboek voor het evenement, zorg er dan voor dat daar de aanvraag voor een EHBOpost vroegtijds in is opgenomen.
Het aantal EHBO posten wordt altijd in overleg met de organisatie van het evenement bepaald. Bij evenementen is het van belang dat de EHBO de beschikking krijgt over een draaiboek om de situatie goed te kunnen inschatten en daarmee samen het aantal EHBO posten te bepalen.
Met in achtneming van bovenstaande tips zal EHBO vereniging Heel er alles aan doen om voor jullie evenement EHBO posten op te zetten voorzien van alle noodzakelijke medische spullen zoals verbandtassen, brancard, AED etc. Let wel de EHBO post moet wel voldoen zoals deze in de vergunning van de gemeente gesteld zijn, meer informatie hierover is te vinden op de website van de gemeente en de overheid.
Vaak wordt er op het allerlaatste moment pas aan de veiligheid en daarmee het invullen van de EHBO posten gedacht. In een vergunning aanvraag bij de gemeente kan dit afgedwongen worden en komt een aanvraag bij ons vaak te laat binnen.
Iedereen heeft tegenwoordig een druk bezette agenda en het zal duidelijk zijn dat bij een verzoek in een laat stadium het bijna onmogelijk is om nog vrijwilligers te vinden die de posten kunnen bemannen.
Vaak horen wij ook dat er binnen de vereniging EHBO’ers en of BHV’ers aanwezig zijn die eventuele ongevallen en letsels wel kunnen oppakken. Als deze personen alleen als taak hebben om een EHBO post te bemannen is dat verder ook geen probleem. Maar vaak is het Pietje die achter de bar staat heeft via zijn werk een EHBO opleiding gedaan en doet de EHBO taken tijdens de barwerkzaamheden er wel bij. Doet zich een ongeval voor dan moet Pietje gaan kiezen. Gaat hij het slachtoffer helpen en laat hij de bar in de steek? Of kijkt hij even naar het slachtoffer en gaat snel weer terug naar zijn verplichtingen achter de bar en krijgt het slachtoffer te weinig aandacht met mogelijk alle gevolgen van dien.?
Wij denken dat beide situaties niet goed zijn en dat er mensen klaar moeten staan die alleen als taak hebben het verlenen van Eerste Hulp op een zo professioneel mogelijk manier en die voorzien zijn van goede Eerste Hulp koffers en AED (Automatische Externe Defibrilator) apparatuur. Uiteindelijk hebt U, als bestuur, de eindverantwoording over het gehele evenement.
Hoe kunnen we jullie helpen om een scenario zoals hierboven te voorkomen.
Hebt u een draaiboek van het te organiseren evenement? Zodra de datum van het evenement bekend is kan EHBO assistentie bij EHBO Heel aangevraagd worden. Dit kan dus vrij vooraan in het draaiboek komen te staan.
Het aantal EHBO posten gaat altijd in overleg met de organisatie van het evenement. Bij evenementen is het van belang dat de EHBO de beschikking krijgt over een draaiboek om de situatie goed te kunnen inschatten en daarmee samen met de organisatie het aantal EHBO posten te bepalen.
Met in achtneming van bovenstaande tips zal EHBO vereniging Heel er alles aan doen om voor jullie evenement EHBO posten op te zetten voorzien van alle noodzakelijke medische spullen zoals verbandtassen, brancard, AED etc.
Met andere woorden “valt er iets te organiseren laat het de EHBO weten”.
Aanvraag EHBO bij evenementen v20231209.pdf
Aanvraag EHBO bij evenementen v20231209.docx